Thursday 26 November 2009

Penulis kreatif digesa jangan abaikan etika oleh Hasrulraizan .Dipetik dari Media Permata, Selasa, 24 November 2009



BANDAR SERI BEGAWAN, Isnin - Bagi mereka yang memilih penulisan sastera kreatif terutama yang berorientasikan ajaran Islam eloklah berhati-hati, teliti dan jangan sampai mengabaikan etika dan akhlak penulisan itu sendiri.
Menteri Hal Ehwal Agama, Pehin Dato Seri Utama Dr Haji Md Zain Haji Serudin membawakan firman Allah ayat 3 Surah Ash-Shaff dan ayat 44 Surah Al-Baqarah yang antara lain bermaksud menegur mereka yang menyatakan sesuatu atau menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan tetapi dia sendiri tidak melakukan apa yang dikatakan dan disuruhnya itu.
Di majlis Malam Sastera Islam yang diadakan di Dewan Persantapan (Banquet) Bangunan Majlis-Majlis Mesyuarat Negara malam ini, beliau menjelaskan bahawa tujuan dan arah penulisan itu ialah mengajak manusia bagi mendapatkan keredaan Allah.
Pada majlis itu, beliau turut melancarkan enam buku terbitan Pusat Dakwah Islamiah iaitu Himpunan Ayat-Ayat Al-Quran dan Hadith Mengenai Derma dan Sedekah, Himpunan Ayat-Ayat Al-Quran dan Hadith Mengenai Pakaian, Zikir Menjana Masyarakat Bertaqwa, Puisi Hidayat IV, Hidup Diharungi Mati Ditempuhi dan Lambaian Islam II.
Pehin Dato Seri Utama Dr Haji Md Zain dalam ucapannya menyatakan harapannya semoga buku-buku itu akan menambah khazanah perpustakaan bagi pembacanya menimba ilmu, dijadikan bahan percambahan minda terutama dalam berdakwah mengajak manusia supaya berbuat kebaikan dan mencegah melakukan kemungkaran.
Di akhir majlis, beliau turut menyempurnakan penyampaian hadiah kepada pemenang Peraduan Penulisan Seni Kreatif Berunsur Islam Sempena Israk & Mikraj 1429H/2008.
Juara Bahagian Rencana ialah Nor Mala Haji Dullah dengan rencana 'Keindahan Sabar Nabi Allah Ibrahim 'Alaihissalam', manakala Siti Jalia Haji Dullah muncul naib juara melalui rencananya 'Kesabaran dan Ketabahan Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam Dalam Mensyiarkan Agama Islam' dan tempat ketiga dimenangi Haji Romzi Haji Hidup menerusi rencana 'Nabi Muhammad Rasul Ulul Azmi Paling Agung'.
Juara Bahagian Sajak ialah Hidup Haji Mohammad Zin melalui 'Nabi Ibrahim: Sirahmu Adalah Teladan', manakala di tempat kedua ialah Suryani Haji Ariffin (Gemilang) dan Norsinah Haji Dullah (Inspirasi Umat) menduduki tangga ketiga.
Bahagian Buku Cerita Kanak-Kanak Bergambar dijuarai Abdul Khalid Haji Md Noor yang menulis "Nabi Nuh 'Alaihissalam dan Bahteranya', diikuti Sosonjan Ayunkhan selaku naib juara (Nabi Isa: Tabah dan Sabar Kerana Allah), dan Rohana Haji Abdul Hamid di tempat ketiga (Kesabaran Nabi Nuh 'Alaihissalam Menghadapi Kaumnya Yang Degil).

No comments:

Post a Comment