Wednesday 8 July 2009

Penulis muda mulut celupar Oleh Rashiqah Ilmi Abd Rahim

MEDIA cetak arus perdana dan editor sastera dibelasah penulis generasi muda pada Perhimpunan Penulis Muda Nasional (PPNM) Kedua: Arah dan Cabaran apabila mereka didakwa takut menyiarkan karya satira sehingga menyekat kebebasan berkarya kelompok terbabit. Wartawan bebas, Ali Bukhari Amir, berkata situasi itu menyebabkan penulis muda yang ingin melihat karya mereka mendapat tempat dalam media arus perdana berusaha menghasilkan karya menurut selera editor sastera dan terpaksa berhati-hati ketika berkarya.

“Pendekatan yang digunakan media massa dan editor sastera mengehadkan karyawan berkarya secara bebas kerana sedar sekiranya karya yang ditulis berbaur sinis, ia tidak akan disiarkan,” katanya ketika memperkatakan Penulis Muda Tiada Perjuangan? pada PPNM di Ayer Keroh, Melaka, baru-baru ini. Perhimpunan anjuran Persatuan Penulis Nasional (Pena) dan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) mendapat kerjasama Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB), Aswara dan DBP Cawangan Selatan, dihadiri kira-kira 150 penulis muda dan veteran. Bagaimanapun, pandangan Ali disangkal penulis muda, Ummu Hani Abu Hassan yang yakin bahawa pengarang kreatif tempatan sebenarnya mampu berkarya tanpa sekatan dengan syarat pengkarya kreatif dalam menyampaikan mesej dan dengan sendiri mutu karya tidak terjejas.

"Bagi memastikan karya kita berpeluang menembusi akhbar dan majalah, penulis sewajarnya bertindak kreatif dan bijaksana dalam memilih bahantara mahupun watak bagi menyindir tokoh tertentu, tanpa perlu mengguris hati pihak yang ditegur,” katanya ketika melapah Hasrat Introspeksi Karya: Pengalaman Menulis Cerpen dalam Akhbar Mingguan Malaysia. Ummu Hani menolak pandangan penganjur PPNM bahawa penulis muda tiada perjuangan kerana dakwaan sedemikian baginya perlu disertai sokongan fakta dan mengingatkan kelompok terbabit bahawa dalam memperjuangkan idealisme mereka perlu menggunakan senjata intelektual, emosi dan pengalaman. "Tugas penulis membetulkan kesalahan masyarakat dengan menjadikan pena sebagai senjata mereka. Bagaimanapun, teguran mesti bertepatan dengan konsep dakwah iaitu seruan secara berhemah, contoh teladan yang baik dan bersesuaian dengan keadaan," jelasnya. Seorang lagi penulis muda, Nasirin Abdillah, mengesyorkan sains dan sastera digabungkan demi kepentingan generasi akan datang selain mencadangkan filem yang menjadi wadah utama masa kini, dimanfaatkan agar karya bermutu tinggi dapat diangkat ke layar perak untuk dikongsi dengan masyarakat sehingga membibitkan minat terhadap sastera.
“Penerbitan filem berdasarkan karya sastera sebagai satu wadah menggabungkan sains dan sastera, membolehkan kedua-dua disiplin terbabit tidak terpisah. Kedua-duanya saling memerlukan dan dengan cara ini penulis tempatan dapat membantu khalayak memahami sains dalam bentuk bentuk penulisan kreatif," ujarnya ketika membicarakan Sains dan Sastera dalam Filem: Satu Tinjauan Terhadap Sastera Inggeris Justeru, beliau berharap kelompok penulis muda dapat meningkatkan pengetahuan mereka terutamanya berkaitan sains dan teknologi bagi membolehkan bidang terbabit menjadi bahan utama dalam penulisan kreatif kerana kebanyakan penulis tempatan taksub dengan kisah cinta. "Penulis muda sewajarnya lebih cakna terhadap isu global yang berteraskan sains dan teknologi, Menjadi harapan kita tiada lagi jurang yang ketara di antara sains dan sastera seperti apa yang berlaku dalam sistem pendidikan kita hari ini," katanya mengharap. Pelajar Jurusan Kejuruteraan Kimia, Universiti Teknologi Petronas (UTP), Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal, pula melihat pelajar dan mahasiswa aliran sains mampu didorong meminati sastera sekiranya pendekatan yang betul digunakan bagi merealisasikan impian terbabit. “Bagi mempromosikan sastera untuk golongan ini, penulis perlu menghadirkan wacana dengan mengetengahkan tema ringan sebelum menyogokkan mereka dengan pengisian lebih agresif,” kata penulis muda itu yang mula berjinak dalam bidang penulisan ketika merincikan Sastera Ilmi Sebagai Pemangkin Budaya Intelektualisme Dalam Peradaban Ummah: Satu Renungan Awal.

No comments:

Post a Comment