Wednesday 8 July 2009

Sastera.com: Novel sulung pemotong rumput menang hadiah....

LAMAN web Hadiah The Desmond Elliot di alamat www.desmondelliottprize.com mengumumkan bekas pemotong rumput, pembasuh pinggan dan jurujual rumah kaca, Edward Hogan, memenangi anugerah yang dikhususkan kepada novel sulung itu. Hogan memenangi hadiah itu lewat novel berjudul Blackmoor yang ditulis berdasarkan kisah mogok pelombong yang berlaku di kampung halamannya, sekali gus melayakkan pengarang itu merangkul hadiah wang bernilai RM58,000 (£10,000). Pengerusi Panel Hakim, Candida Lycett Green, memperaku mutu luar biasa novel berkenaan menjadi kelebihan kepadanya berbanding novel lain yang disenarai pendek sehingga membawa kemenangan kepada pengarang kelahiran Derby pada 1980.


“Blackmoor ialah novel sulung pengarang itu, tetapi indah dan ditulis dengan gaya memikat pembaca, sekali gus kami berasa gembira Hogan memenangi Hadiah Desmond Elliot Ke-2 ini,” katanya ketika mengulas kemenangan novel yang turut disenarai pendek dalam Hadiah Dylan Thomas 2008 dan Anugerah Tahunan Pengarang Muda Sunday Times 2009. Selain Green, panel hakim turut dianggotai bekas Editor Sastera The Independent on Sunday, Suzi Feay dan wakil rangkaian kedai buku Waterstone, Rodney Troubridge. Hogan yang kini mengendalikan bengkel penulisan kreatif di kolej dan universiti di seluruh Britain serta berkhidmat di Universiti Sussex, pernah bekerja sambilan sebagai pemegang kad iklan di Lecester Square selain guru.
Laman web itu melaporkan, kemenangan pemegang sarjana kursus penulisan kreatif di Universiti East Anglia, membuktikan kursus penulisan kreatif di universiti berjaya menjadi batu loncatan untuk bakal pengarang merealisasikan impian melihat karya mereka diterbitkan. “Ini kerana bukan saja Hogan mengikuti kursus penulisan kreatif di Universiti East Anglia, bahkan pemenang tahun lalu, Nikita Lalwani, juga graduan kursus penulisan di Universiti Bath Spa,” catat laman web itu. Hadiah Desmond Elliott yang baru diperkenalkan bagi mengangkat novel sulung, kini memasuki tahun kedua dengan penilaian bertumpu terhadap novel yang memperlihatkan kedalaman dan keluasan di samping jalan cerita yang ada daya tarikan tinggi. Karya yang ingin memenangi hadiah terbabit juga turut disyaratkan ditulis dengan gaya meyakinkan dan mempunyai watak dengan perwatakan asli lagi memikat seperti dibuktikan lewat novel Blackmoor .
Hadiah Desmond Elliot kali pertama dimenangi Lalwani pada tahun lalu melalui novelnya, Gifted yang menerima pujian daripada pengkritik, selain meraih populariti sehingga turut disenaraikan sebagai The Observer’s Books of the Year.

No comments:

Post a Comment