Wednesday 8 July 2009

Sastera.com: Angles & Demons karya Dan Brown undang kontroversi Oleh Hasnidarwina Hasim....

LAMAN web www.danbrown.com/novels/angels_demons/reviews.html membongkar bidasan dan pujian terhadap karya penulis laris di pasaran dunia, Dan Brown, yang namanya menjulang melalui The Da Vinci Code, manakala terkini apabila teks terdahulu, Angles & Demons, diadaptasi ke layar perak. Ramai memuji filem Angles & Demons tetap tampil menghiburkan meskipun diadaptasi daripada teks yang berkisar mengenai kepercayaan agama Kristian melalui pembongkaran simbol dan sejumlah kod dengan konspirasi menjatuhkan pucuk pimpinan di Gereja St Peter. “Ia antara novel terbaik yang pernah saya baca kerana Angels & Demons merangkumi thriller, misteri dan aksi mendebarkan dan sangat menghiburkan,” Davina Morgan dipetik melaporkan perkara terbabit dalam BookBrowse.com.

BookBrowse.com turut melaporkan novel Angels & Demons hanya popular selepas pengarah terkenal, Ron Howard, mengadaptasinya ke filem dengan secara bijak memanipulasi plot sehingga ia tampil menarik kerana mendebarkan penonton pada setiap babak. Laman yang sama turut melaporkan Angels & Demons sebagai pengalaman pembacaan yang tak mungkin dilupakan kerana Dan Brown melalui teksnya itu mencipta satu lagi novel thriller yang mencemaskan lagi sempurna. Novel Dan Brown sudah diterjemahkan ke dalam 51 bahasa di seluruh dunia dan hakikat itu melayakkan pengarangnya disenaraikan sebagai antara 100 pengarang paling berpengaruh dalam Time Magazine dan turut menghiasi beberapa majalah terkemuka seperti Newsweek, Forbes, People, GQ dan The New Yorker.
Barbara Peters daripada The Poisoned Pen pula dilaporkan memuji novel terbabit yang disifatkannya ditulis berdasarkan kajian yang hebat dan terlalu banyak perkara menyenangkan sehingga pembaca terpaku pada setiap halaman yang dibaca. Laman terbabit turut memetik kenyataan Mark Shea melalui http://hitapupondang.wordpress.com yang membidas Dan Brown kerana mengundang kontroversi apabila memperlihatkan kelemahan agama Kristian menerusi konflik antara ilmu pengetahuan dan agama, dengan penekanan khusus pada kebencian mahupun ketakutan Gereja Katolik terhadap sains. “Benar, Angels & Demon hanya sebuah novel, tetapi ini adalah taktik pertama penulis membuat propaganda dan kebiasaannya isu ini akan berhasil mempengaruhi penganut yang tidak memiliki latar belakang mengenai agama Kristian dan ini cukup membahayakan” Mark Shea dilaporkan berkata. Bagi Mark Shea Dan Brown tidak tahu apa yang dibicarakannya khususnya apabila mengatakan semua gereja di Rom adalah katedral sehingga penulis popular itu tampil seperti badut tanpa pendidikan.

No comments:

Post a Comment